Uwaga na oszustów podszywających się pod wiarygodne instytucje i wyłudzających dane poufne
Ostrzegamy, cyberprzestępcy podsyłają linki do fałszywych stron płatności np. PayU, DotPay czy stron bankowych, pod różnym pretekstem: informacja o szczepieniu, skierowaniu na kwarantannę, dopłata do paczki czy rachunku za prąd, zweryfikowania czy znaleziony portfel lub dokumenty są wasze. Do rozsyłania linków do stron, które wyglądają na wiarygodne oszuści używają komunikatorów internetowych: Messenger, WhatsApp, wiadomości SMS, poczty e-mail. Nie wchodź na te strony i nie udostępniaj tam danych.
Bardzo często ofiarami cyberprzestępstw są sprzedający i kupujący na portalach internetowych OLX czy VINTED, którzy pod pretekstem uzupełnienia danych przy zakupie za przedmiot proszeni są o podanie nr PESEL, nazwiska panieńskiego matki, PINu do aplikacji mobilnej, loginu i hasła do bankowości internetowej czy danych do karty płatniczej.
Przestępcy podają się za pracowników Banku i dzwonią z dowolnych numerów telefonów np. numeru telefonu Oddziału Banku, pod różnymi pretekstami: weryfikacji lub wstrzymania zmyślonej transakcji, zablokowanego rachunku, specjalnej akcji Policji, CBA, pomocy w inwestycji w kryptowaluty. Nakłaniają do podania danych osobowych, danych karty płatniczej, danych do korzystania z bankowości elektronicznej oraz zachęcają do zainstalowania oprogramowania typu: AnyDesk, QuickSupport, TeamViewer. Tego typu aplikacje pozwolą kontrolować zdalnie komputer lub telefon.
Jeżeli podasz dane lub zainstalujesz dodatkowe oprogramowanie możesz stracić pieniądze bo przestępcy otrzymają dostęp do Twojego rachunku bankowego.
Dlatego zachowaj ostrożność. Żaden pracownik Banku, funkcjonariusz Policji nie może domagać się podania danych personalnych oraz instalacji dodatkowego oprogramowania.
Nie instaluj oprogramowania do zdalnej obsługi pulpitu typu: QuickSupport, TeamViewer lub Any Desk.
Pamiętaj:
✔ nie podawaj swoich danych osobowych, loginu i hasła do bankowości elektronicznej, danych karty płatniczej na stronach internetowych, do których link otrzymałeś SMS, e-mailem lub wiadomości wysłanej na komunikator internetowy;
✔ nie przekazuj telefonicznie kodów z SMSów autoryzujących, SMSy służą do potwierdzania przelewów oraz do dodania nowych zaufanych urządzeń w bankowości internetowej, dokładnie czytaj treść otrzymywanych SMSów;
✔ nikt nie może wymagać instalacji dodatkowego oprogramowania do zdalnej obsługi pulpitu np.: Team Viewer, AnyDesk lub QuickSupport lub oprogramowania do poprawy dostępności usług bankowych na Twoim komputerze czy telefonie;
✔ pracownik Banku, prokurator, policjant nie może wymagać podania loginu i hasła do bankowości internetowej lub aplikacji mobilnej, ani danych karty płatniczej, daty ważności i kodu CVV2/CVC2;
✔ pracownik Banku, prokurator, policjant nie może wymagać wykonania jakiegokolwiek przelewu;
✔ nie daj się nabrać na specjalną akcję Policji lub CBA mającą na celu ochronę Twoich środków pieniężnych;
✔ nie wierz w świetne inwestycje w kryptowaluty w których pomoże Ci „doradca”, który czeka na dostęp do Twojego komputera;
✔ poproś rozmówcę o podanie imienia i nazwiska jeżeli ich sam nie podał, nasi pracownicy przedstawiają się już na początku rozmowy;
✔ zachowaj szczególną ostrożność jeśli rozmówca wywiera na Tobie presję czasu – wszystko o co proszą musi być wykonane jak najszybciej – w pośpiechu łatwiej jest podjąć nieprzemyślaną decyzję;
✔ jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości co do intencji osoby dzwoniącej, przerwij rozmowę i nie wykonuj żadnych czynności do których Cię nakłaniał;